Annonse for Recheckit AS

Å være en startup har mange utfordringer, men å beholde kulturen kan ha store fordeler. Vi har tatt en prat med gründer Peder Aaserud fra Recheckit for å høre hvordan man kan holde på startup-kulturen.

Peder Aaserud er gründeren bak teknologiselskapet Recheckit. Selskapet leverer en egenutviklet teknologi, som bidrar til å øke konverteringer og salg i nettbutikker gjennom blant annet popups og onsite displays.

Selskapet ble etablert i 2012, men driften startet ikke for alvor før i 2015. I dag har selskapet 20 faste ansatte.

Les også: Slik fikk Recheckit milliardæren Erik Must på laget

Hva var det hardeste med oppstarten?

– Det er vanskelig å tiltrekke seg dyktige og kompetente medarbeidere når bedriften man leder er ukjent og nyoppstartet, forteller Aaserud.

Selskapet hadde heller ikke mulighet til å tilby særlig mye i lønn i oppstarten.

– I dag har vi et flott team med ressurssterke og fine mennesker, med forskjellig bakgrunn og nasjonalitet. Vi har oppnådd god balanse mellom lønn og prestasjon, og flere av de ansatte har gått inn på eiersiden i selskapet, sier Aaserud.

Hva er fordelene med å holde på startup-kulturen?

– Vi er en vekstbedrift, og for at vi skal fortsette å vokse og utvikle oss hvert eneste år må vi beholde startup-kulturen, mener Aaserud.

De neste årene har selskapet store planer for utvikling av både bedrift og teknologi, og da trengs det enda flere dyktige medarbeidere og partnere. For å lykkes er det en stor fordel å beholde kulturen og drivkraften av å være i en oppstartsfase.

– Veldig mange av de som søker jobb hos oss gjør det fordi de ønsker å jobbe for et selskap hvor de kan gjøre en forskjell med sine egne ideer. Ved å ha en bedriftskultur hvor vi fokuserer på vekst og innovasjon, er det rom for de ansattes egne ideer, forteller Aaserud.

Hvordan bevarer dere startup-kulturen i Recheckit?

– Vår innovasjon ligger hos de ansatte, enten de er designere, utviklere eller tar imot henvendelser fra kunder. Derfor har vi en flat bedriftsstruktur. Vi sørger for at det er kort vei fra idé til handling, uansett avdeling, sier Aaserud, og beskriver Recheckit som en bedrift med et ungt og ambisiøst miljø.

Aaserud er opptatt av å berømme de ansatte, gjerne med daglige bekreftelser, slik at alle i gruppen føler seg betydningsfulle. Ifølge han er lojale ansatte nøkkelen til langsiktig og sunn vekst for bedriften.

– Når vi rekrutterer folk ser vi etter ressurssterke mennesker som vil noe med livet sitt, og som har gode verdier og holdninger, sier Aaserud. Han forteller videre at selskapet er opptatt av mangfold på arbeidsplassen og at de gjerne rekrutterer utenlandske borgere, spesielt nå som målet er å vokse ut av Norge.

Hvordan sørger dere for et godt arbeidsmiljø?

– Vi lever i en tid der man er mest tjent med å gi frihet under ansvar, tror Aaserud, og forklarer hvorfor de har valgt å ha fleksibel arbeidstid hos Recheckit:

– Så lenge jobben blir gjort i tide spiller det ingen rolle hvor den skjer. Derfor lar vi folk være selvstendige og jobbe hjemmefra hvis de vil det, og sørger for å ha gode rutiner for å opprettholde et slikt arbeidsmiljø, sier han.

Aaserud mener at godt arbeidsmiljø må pleies både fra ledersiden og fra de ansatte. Alle har et ansvar for å vise medmenneskelighet og omsorg til de rundt seg:

– Vi ansetter kun folk med gode holdninger og dømmekraft, og vi har ledere som er støttende, empatiske, tydelige og rettferdige. I tillegg gir vi de ansatte mulighet til å utvikle sine karrierer, og det skaper et godt og engasjert arbeidsmiljø, forteller han.

Hvilke aktiviteter gjør dere sammen?

– Vi er en gjeng som trives veldig godt sammen. Her skjer det noe sosialt nesten hver uke, sier Asserud. Han forteller om fredagspils, kickoff hvert kvartal og felles treningsøkter.

– Vi elsker quiz, bowling og shuffleboard. I tillegg reiser vi mye sammen. Vi drar på hytteturer i den norske fjellheimen, faglige events i utlandet og er flinke til å delta på konferanser, avslutter Aaserud.

Recheckit er et teknologiselskap som leverer adferdsbaserte løsninger til nettbutikker for å øke antall konverteringer. Med Recheckits teknologi kan man gjøre nettstedet mer personlig for den enkelte besøkende. Dette gir mer effektiv trafikk på siden og økt salg. Noen av selskapets største kunder er i dag IKEA, Komplett, Varner Gruppen, Telenor, Schibsted og Helly Hansen.

Følg oss på Facebook